Friday, August 26, 2011

Persiapan Raya

Assalamualaikum dan salam muhibbah! Pagi ini, sempena diakhir bulan ramadhan ini, alhamdulillah, amalan wajib berpuasa masih saya lakukan. Maklumlah, itu kan tanggungjawab semua manusia yang beragama Islam. Pada entri kali ini, saya bukan nak bercerita pasal puasa tetapi saya nak bercerita tentang persiapan Hari Raya Aidilfitri nanti.

Lagi dua hari nak sambut raya. Jadi, alhamdulillah, persiapan raya saya pada tahun ini telah lengkap. Saya faham, kita perlu elakkan pembaziran dibulan mulia ni. Jadi, persiapan raya saya hanyalah ala kadar sahaja. Hanya benda wajib saja dibeli. Kelengkapan raya yang terpenting bagi diri saya hanyalah pakaian.

Mari kita semak senarai barang yang saya perlukan untuk menyambut hari raya:

1) Baju Melayu----- Ada;


Baju Melayu saya kali ini berwarna ungu. Umi kata saya pasti nampak macam keling pakai baju melayu warna ungu sebab kulit saya gelap. Tak sesuai dengan warna. Tapi, saya tak kisah sebab saya tak ada fashion sense. Saya tak reti nak pilih warna baju dengan kulit saya. Hehehe.. Apa yang boleh pakai, saya pakai je.

2) Kain Pelikat----- Ada;


Raya kali ni, saya tak pakai Baju Melayu sepasang dengan seluar. Tidak seperti raya dulu-dulu. Saya rasa malu jika pakai baju melayu penuh di Kampung. Maklumlah, semua orang pakai baju melayu beserta kain pelikat. Jadi kali ni, saya nak bersama mereka pakai kain pelikat. Hehehe...

3) Kopiah----- Ada;


Tidak lengkap jika tiada kopiah dikepala. Kopiah saya kali ini berbentuk sebegini. hehehe....

4) Selipar----- Ada;


Lengkap. Selipar kali ini ringkas sahaja. Biasanya, waktu raya, saya akan beli sandle. Tapi kali ini, save budget beli selipar biasa saja.

Segala persiapan sudah lengkap. Jadi, hanya menunggu masa untuk beraya sahaja. Disini juga, saya ingin mengucapkan Selamat Berpuasa dan Selamat Hari Raya Aidil Fitri. Maaf Zahir Dan Batin ^_^


-BUBBLEBOY90-

No comments:

Post a Comment