Monday, August 22, 2011

Pengalaman bekerja: Konsortium Logistik Berhad (K3)

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kali ini pula, saya ingin bercerita mengenai perihal pengalaman saya yang lepas. Ini adalah pengalaman pertama saya bekerja dalam hidup. Saya bekerja di dalam sektor industri dan pergudangan bagi syarikat Konsortium Logistik Berhad.

Syarikat Konsortium ini ada banyak cawangan. Cawangan yang telah saya pilih untuk bekerja ialah terletak di Shah Alam berdekatan dengan kilang automatif Proton Malaysia dan dipanggil K3 iaitu Konsortium 3. Untuk pengetahuan semua, syarikat Konsortium Logistik K3 adalah sebagai pengurus logistik serta kelengkapan untuk kilang proton bagi model Inspira.

Saya telah diletakkan di Bay 7 iaitu bahagian body department. Tugas saya adalah mengurus komponen-komponen luaran kereta seperti pintu depan dan belakang, hood, fender front kiri dan kanan, side otr kiri dan kanan, trunk lid (bonet belakang), brace assy kiri dan kanan, fender shield kiri dan kanan, dash panel assy, dan coal top. Kesemua nama komponen-komponen ini perlu saya ingati dan jenis-jenisnya juga perlu saya fahami.

Bagi body department, ia diketuai oleh Encik Haji Rosli Tawil. Beliau seorang yang baik. Kedudukan beliau dalam K3 adalah sebagai Senior Executive. Orang kedua yang bertanggungjawab dalam body department adalah Abang Azhar Kadir. Kedudukan beliau adalah sebagai Executive bagi body department. Beliau seorang yang tegas dan bekerja penuh komited. Dia memang seorang yang baik dan kadang-kala kelakar juga. Orang ketiga yang bertanggungjawab ialah leader saya iaitu Abang Sofian Rokman a.k.a Abang Pian. Beliau seorang yang serius dan susah dijangka. Tapi, yang bestnya, beliau juga kelakar. Sentiasa jadi bahan gurauan pekerja lain. Saya bernaung dibawah kuasa mereka bertiga.

Pada permulaan saya bekerja, memang agak sukar untuk saya mengingati semua komponen-komponen disini. Bila sudah 2 minggu baru saya faham dan kenal. Mula-mula, saya bekerja sebagai pekerja biasa iaitu membuka, mengangkat dan membalut barangan komponen tersebut. Kemudian, saya ditugaskan untuk menguruskan delivery order apabila saya sudah faham mengenai DO. Tugas saya amat bosan sekali sebab saya hanya duduk, cop dan sign DO saja. Tapi, bila Abang Pian tiada, sy ditugaskan untuk mengawal keluar barang ke Proton. Kami perlu teliti dengan setiap kuantiti dan jenis barang yang perlu dihantar sebab kami menggunakan sistem Kanban.

Sistem Kanban adalah satu sistem dimana barang yang dihantar akan terus diproses. Jika barang komponen dihantar tidak mencukupi dan tidak stabil, proses pembuatan kereta terpaksa distop sementara waktu dan syarikat Konsortium perlu membayar ganti rugi. Pada permulaan saya cuba mengawal keluar komponen dulu, 2 kali juga proses pengeluaran Proton Inspira dihentikan. Lama-kelamaan, saya cuba memperbetulkan keadaan.

Saya cuba belajar dan mencari masalah kenapa proses line proton boleh stop dengan alasan komponen tidak cukup. Bila hari-hari berfikir, saya jumpa satu jalan. Saya rasa lebih baik jika dihantar barang komponen lebih dari yang diminta oleh pihak proton untuk diproses kerana masa penghantaran akan jadi stabil dengan masa barang itu sampai. Saya cuba ambil risiko dan alhamdulillah berjaya. Saya dapati memang terbaik dengan cara itu dan diakui oleh semua driver lori. Kerja menjadi lebih cepat dan pantas. Barang komponen Inspira tidak lagi bermasalah. Leader saya juga turut ikut cara saya bekerja.

Bila sudah bosan menguruskan DO, saya drive forklift pula. Forklift telah saya belajar dari mula lagi. Permulaan saya drive forklift, perasaan takut memang ada. Maklumlah, takut terlanggar barang atau pekerja lain. Tapi, alhamdulillah, saya dapat menguasai forklift dengan cekap dan pantas. Saya tidak memuji diri tetapi ramai driver lori berkata demikian. Jadi, tugas terbaru saya adalah menaikkan barang ke dalam lori. Kerja ni tidak penat tetapi perlu bekerja di kawasan panas. Habis kulit saya bertukar jadi gelap akibat sunburn.

Pada 7 haribulan July, Saya berhenti bekerja disana. Untuk pengetahuan juga, saya bekerja dibawah kontrak iaitu dibawah ajen pekerjaan, Astra. Saya telah diserap ke dalam syarikat Konsortium tetapi say tolak peluang tersebut. Saya fikir mahu sambung belajar lagi dan kerja hanya sementara sahaja.

Kepada driver lori, Abang Junaidy, Abang Raunis, Abang Din, Abang Sulaiman, Abang Sufian, Apek dan Abang Affidun serta kengkawan sekerja yang lain, Amirul, Syafiq Samsiri, Syafik, Azmi, Arif, hakim, faiz dan lain-lain, bekerja bersama anda semua amatlah seronok. Pengalaman ini sukar saya lupakan. Terima kasih.


-Forklift saya drive-


-Bersama Hakim-

-Bersama yang lain berkelah KFC. Kumpul duit beli KFC ^_^ Best-

-Bersama Abang Raunis-

Terima kasih juga kepada En Saiful Bahri Shuib, selaku bos terbesar di Konsortium K3. Beliau seorang yang baik dengan saya dan kelakar. Kami selalu bersembang apa saja bila bosan.

-BUBBLEBOY90-

1 comment:

  1. tumpang tanya, berapa gaji pemulaan bagi lepasan diploma logistik?

    ReplyDelete