Monday, August 22, 2011

Pengalaman berkayak (flashback)

Assalamualaikum dan selamat petang! Kali ini saya nak bercerita sedikit perihal pengalaman saya yang lalu. Pengalaman saya berkayak sewaktu study di Kolej Profesional Mara Bandar Penawar, Johor. Waktu ni pihak Kolej ada menganjurkan ekspedisi berkayak bertempat di sungai Sedili.Ya, memang saya menyertai ekspedisi kayak itu.

Ekspedisi ini diiringi oleh pihak polis dan anggota bomba. Ekspedisi ini sangat mencabar pada saya. Pada permulaan lagi, kami perlu menempuh arus sungai yang deras. Sebelum ekspedisi, lutut saya agak goyang juga (takut). Maklumlah, ini kali kedua saya berkayak dan kali pertama saya menyertai ekspedisi sebegini. Kali pertama saya berkayak adalah sewaku saya menyertai klinik asas kayak. Dengan melihat keadaan air sungai yang kemerah-merahan itu (maklumlah, sungai paya bakau), hati saya jadi gugup. Tak putus-putus saya berdoa.

Sewaktu nak bermula tu, pasangan kayak saya, Amzar mahu jadi orang pertama turun ke sungai. Nak tak nak, saya terpaksa ikut kata-katanya. Maklumlah, partner katakan. Saya kosongkan fikiran dan mula memilih kayak. Kami pilih kayak warna putih sebab kami rasa bergaya dengan kayak putih. haha.. Dengan otak yang berfikiran kosong dan mengeringkan hati yang sememngnya rasa mahu luruh dari dada saya ni, kami turun ke sungai dan mula mengayuh.

Disebabkan kami orang pertama turun ke sungai, abang jurugambar sempat snap gambar kami. hehe.. bangga sebentar. Terima Kasih kepada beliau. Selepas 5 minit berpusing-pusing atas air sementara menunggu peserta lain turun, kegugupan jantung saya hilang. Saya rasa enjoy dan tak sabar nak mula berkayak.

Bila semua peserta sudah turun ke sungai, kami mula berkayak. Kami berlumba-lumba untuk berada di hadapan. Mula-mula tu memang bersemangat sangat-sangat. Bila bahu dan lengan sudah lenguh, kami memperlahankan kayuhan. Walaupun melawan arus, kami tetap mengayuh kayak. Saya masih ingat bagaimana saya dan pasangan kayak saya bergaduh diatas kayak sebab masing-masing mengayuh tidak ikut step dan tak sekata. haha.. bila difikirkan kembali, memang rasa lawak pula.

Lebih kurang 2 jam kami berkayak, saya dapati ada air mula masuk ke dalam kayak kami sedikit demi sedikit. Saya rasa tak sedap hati. Saya mula membuang air menggunakan botol yang dipotong. Jadi, kami masih lagi bertahan lama. Disebabkan ego kami, kami masih boleh bertahan selama satu jam untuk berkayak sedangkan perjalanan masih jauh. Bila kami rasa tak selamat, kami memanggil bot polis untuk minta bantuan.

Jadi, kami terpaksa menaiki bot polis dan berhenti berkayak. Kayak kami penuh dimasuki air. Apa boleh buat, kayak sudah bocor. Kami amat kecewa sebab kami tak dapat menamatkan ekspedisi kami itu. Kayak lebih pun tiada. Kami berhenti rehat di satu jeti sementara menunggu peserta lain. Saya dan Amzar berjalan-jalan di satu kampung untuk mencari masjid untuk solat zohor. Kami tersesat di kampung itu. Anggota polis menunggu kami di jeti dengan begitu lama.

Sewaktu berjalan-jalan, kami jumpa orang kampung dan bertanyakan jalan ke jeti. Nasib baik orang kampung itu peramah. Ramai yang membantu kami dan ramai meluru ke jeti untuk melihak aksi kami berkayak. Bila kami sampai ke jeti, kami dimarahi sebab menghilangkan diri. Jadi, apa boleh buat. Kami dapati ada satu kayak kosong. Kayak tu kepunyaan satu pasangan budak perempuan. Budak perempuan tu kepenatan. Jadi kami ambil alih kayak mereka.

Kami rasa sangat suka dan gembira. Walaupun kami dah ditinggalkan, kami tetap bersemangat untuk berkayak. Kami berjaya tiba di jeti penamat. Saya rasa sangat penat dan puas. Pengalaman ini sukar saya lupakan dan layak diabadikan dalam blog ini.






Peserta pertama turun ke sungai ^_^



Saya harap, pengalaman seperti ini akan dapat saya rasai lagi.

BUBBLEBOY90

No comments:

Post a Comment