Tuesday, August 23, 2011

Pengalaman bekerja: Seven Eleven

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. Entri kali ini, saya nak bercerita pula mengenai pengalaman saya bekerja di kedai serbaneka Seven Eleven. Saya bekerja di Seven Eleven berlokasi di pusat Bandar Puchong. Saya mula bekerja pada 13 Julai 2011 dan berakhir pada 15 Ogos 2011.

Walaupun bekerja sebentar saja, banyak pengalaman dan pembelajaran hidup untuk saya. Antaranya, cara pergaulan. Kini saya yakin dan tahu bahawa saya mampu bergaul dalam semua golongan tidak mengenal usia, jantina, agama dan kaum. Pendek kata, "Satu pergaulanlah". haha...

Saya bekerja sebagai penjaga store atau dengan nama saintifiknya, Store Associate. Kod kedai Seven Eleven tempat saya bekerja adalah 1356 dan kod ID saya adalah 019. Saya tahu kod-kod ini mungkin rahsia tapi ok kot sebab saya pun dah berhenti bekerja. Lagipun, password saya tiada siapa yang tahu melainkan pihak pengurusan saja.

Pada pendapat saya, bekerja di Seven Eleven adalah sangat membosankan dan sedikitpun tidak mencabar. Bagi saya, bekerja di Seven Eleven ini sesuai untuk golongan perempuan yang muda saja. Tapi, sewaktu bekerja, saya rasa seperti terpenjara. Maklumlah, bosan teramat sangat.

Setiap hari, setiap pekerja perlu bekerja selama 8 jam untuk setiap syif. Tapi, disebabkan tempat saya ni kekurangan pekerja, saya perlu kerja lebih dari 8 jam. Memang penat. Lebih-lebih lagi jika syif malam iaitu dari pukul 11 malam hingga 7 pagi. Jika perlu, saya kena bekerja dari jam 7 petang hingga 7 pagi. Memang sangat-sangat letih. Bila tamat saja syif malam, jika nasib tidak menyebelahi, saya perlu masuk kerja semula jam 3 petang. Memang pening-pening lalat jadinya saya.

Boleh dikatakan, saya tiada kehidupan. Tidur waktu siang, bekerja waktu malam. Dunia saya sentiasa gelap. Lagipun, saya rasa berdosa jika bekerja di sini. Maklumlah, pekerja perlu menguruskan minuman beralkohol. Memegang dan menyusun minuman beralkohol memang wajib oleh para pekerja. Saya rasa serba salah. Jadi, jalan terbaik untuk elak benda sebegini adalah dengan berhenti bekerja. Walaupun begitu, saya tetap senyum dan enjoy ^_^

-Snap senyap-senyap dalam store. Takut kantoi CCTV-

Disini, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Store Manager saya iaitu Kak Eja kerana sudi ambil saya bekerja walaupun sebentar saja. Ratusan terima kasih juga kepada rakan sekerja yang lain iaitu Suhud, Khairul, Eqa, Naqi, Laila, Syarin dan Kak Shima atas tunjuk ajar dan bekerja bersama. Kenangan bersama korang sentiasa dalam ingatan.

-BUBBLEBOY90-

No comments:

Post a Comment