Sunday, September 18, 2011

Minggu orientasi

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera! Entri kali ini saya nak bercerita sedikit mengenai minggu orientasi saya. Sedia maklum dalam entri yang lalu bahawa saya telah melanjutkan pelajaran ke UNITEN Kampus Sultan Haji Ahmad Shah, Muadzam Shah, Pahang Darul Makmur.

Sudah empat hari saya melalui proses orientasi disini. Banyak pengalaman manis selama berorientasi. Saya juga mendapat ramai kenalan baru. Majoriti pelajar baru disini adalah dari kalangan lepasan STPM dan Matrikulasi. Jadi kebanyakan dari mereka baru berumur 19 dan 20 tahun. Diantara mereka, saya yang kini berumur 21 tahun lebih tua dari mereka. Walau bagaimanapun, kami tetap chill dan seronok.

Keadaan waktu orientasi ni amat penat. Kami perlu bangun jam 4 pagi untuk mula berorientasi dan berakhir pada jam 12.00 tengah malam. Selama empat hari, saya hanya sempat tidur selama 2 jam sahaja. Kepala amat pening dan mata membengkak. Memang kusut-masai jadinya. Tapi, kami tetap gembira.

Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan dijaga oleh 2 orang fasilitator. Saya ditempatkan dalam kumpulan 1. Alhamdulillah, fasilitator kami amat-amat sporting iaitu Adli dan Gurshan. Saya tidak berbahasakan abang atau kakak sebab umur mereka sebaya saya. Mereka berdua memang best lah. Macam-macam game kami main sewaktu berorientasi disana.

Team kami (Kumpulan Satu) bersama fasilitator kami, Adli dan Gurshan

Salah seorang kawan. Saya panggil dia Mat. Walaupun lain kursus tapi kami satu team.



Bersama kengkawan yang lain yang lebih Chill. Semuanya berlainan kursus tapi satu team.


Malam ni saya sempat menulis blog kerana kami diberi peluang untuk pulang ke kampung halaman kami selepas berorientasi. Memandangkan 16 September 2011, Jumaat lalu merupakan Hari Malaysia, jadi semua bercuti pada hari itu. Dan satu lagi, kami belum membuat pendaftaran subjek kursus lagi memandangkan sistem disana offline. Jadi, pendaftaran subjek bagi saya ditunda ke hari Rabu, 21 September 2011. Kini, saya bercuti selama 5 hari dirumah. Seronok sebab boleh menghilangkan penat di rumah. Hehehe... ^_^

Dan satu perkara lagi yang paling seronok kepada saya adalah, saya berpeluang menamatkan Ijazah saya selama 2 setengah tahun sahaja. Ini kerana, banyak subjek yang boleh saya transfer credit. Alhamdulillah, transfer credit telah dibuat. Tempoh penuh bagi kursus saya iaitu Bachelor in Finance (Hons) adalah selama 3 tahun. Kini saya berpeluang menamatkannya dalam masa yang singkat. Saya harap, saya berjaya menamatkannya dalam masa 2 setengah tahun tanpa sebarang masalah. Sangat-sangat seronok. ^_^

Dikesempatan ini juga, saya ingin berterima kasih kepada semua fasilitator yang bertungkus-lumus menjayakan program orientasi kami ini. Antaranya; Adli, Gurshan, Feroz, Afnan, Thiagu, Nick, Aisyah, Nadia, Os, Arel, dan ramai lagi. Terima kasih Semua.

-BUBBLEBOY90-

3 comments:

  1. waaahhh..bob amek bachelor in finance!!
    gyler larhhh! neway, goodluck kt sne.. bljr rajin2.. jgn byk main..
    bestnye dpt kwn baru.. kt sini bosan sungguh.. mybe nk tukar uitm shah alam nnti :)

    ReplyDelete
  2. Tq xera.. Insyaallah.. xera pn sme gak.. Tp, y nk tukar uitm plak? btw, study mana2 pn ok dan semoga berjaya serta selamat maju jaya.. PEACE! ^_^

    ReplyDelete